Aktualizace: 19. 6.


Závěrečný test

Co bude obsahovat závěrečný test:

1) NEBUDE obsahovat zvláštní cvičení na slovní zásobu.

2) GRAMATIKA: 

skloňování číslovek 2, 3, 4

shoda několikanásobného podmětu s přísudkem ("Rakousko a Německo jednalY o...")

pasivum - tvoření participia, používání pasiva

3) FRAZEOLOGIE z učebnice, lekce 7 a 15 (v učebnici jsou cvičení formou "multiple choice test", kde se vybírá správný význam frazému - tato cvičení si zopakujte)

4) Krátký ESEJ na jedno z vybraných témat (témata se budou vztahovat k tomu, o čem jsme mluvili během semestru: média, život v cizině, xenofobie, obecná čeština, výchova dětí, počasí)


Cvičení na trpný rod

Zde máte cvičení k dobrovolnému procvičování, popř. k nahrazení absencí ve vyučování.

Pasivum 29.pdf (50257)
Pasivum 30.pdf (59515)
Pasivum 31.pdf (71330)
Pasivum 32.pdf (63503)
Pasivum 33.pdf (61868)
Pasivum 34.pdf (58228)


Nový domácí úkol NA ZNÁMKY

1) Podívejte se na slovní zásobu týkající se médií:

Tachecí - slovní zásoba 28. 4. 2014.doc (26,5 kB)

2) Podívejte se na toto video:

www.youtube.com/watch?v=ALD0AoUJJfE

3) Napište TŘI TEXTY. V jednom stručně shrňte změny, které provedla nová ředitelka Českého rozhlasu 1, v druhém stručně shrňte argumenty odpůrců změn. Tyto dva texty by měly být napsány věcně, objektivně a stručně.

Ve třetím textu se zamyslete nad formou rozhovoru v uvedeném videu: jak se chovají aktéři? co je tu špatně? co se vám nelíbí (nebo líbí)? Zde si můžete dovolit být subjektivní.

Za tyto tři texty dostanete tři známky.


Domácí úkol:

Pokud jste nebyli přítomní na semináři, podívejte se na toto video:

www.youtube.com/watch?v=xG36_KE7D_o

Evidentně se jedná o pohádku, jenže bez obsahu. Zkuste tedy napsat vlastní pohádku tak, aby její děj odpovídal expresivitě scénky, a napiště ji ve třech verzích:

1) Stručné shrnutí jako na obal od DVD

2) Mluvená verze s hovorovými výrazy, jako když babička vypráví vnoučatům

3) Psaná verze s knižními výrazy a typickou pohádkovou formou jako z klasické knihy pohádek

Test z číslovek k procvičení na doma:

Test 4. 5. 2015.doc (32256)

Ujistěte se také, že víte, jak tvořit pasivum, budeme ho procvičovat.


Příští týden

Budeme psát test na skloňování číslovek 2, oba, 3 a 4.

Připravte se pomocí tohoto cvičení:

DVA 27. 4. 2015.doc (36352)

Další cvičení a přehled číslovek:

číslovky - přehled 27. 4. 2015.doc (71168)
číslovky 27. 4. 2015.doc (29184)

Jako domácí úkol můžete (pokud jste nebyli v pondělí přítomní) vyplnit test na shodu několikanásobného podmětu s přísudkem:

Test 27. 4. 2015.docx (12998)


Plán na příští týden (27. 4.)

1) Budeme procvičovat problémy, které vyplynuly z dnešního semináře, tj. konkrétně:

skloňování číslovek

SMČ 96-101 číslovky.pdf (2,4 MB)

zvratné pasivum

shoda podmětu s přísudkem: typ "děti" a typ "lidičky, rodiče, koně"

SMČ 68-69 dcera, práce, lidičky.pdf (688,1 kB)

Linky odkazují na oskenované části Stručné mluvnice české, kde najdete základní vysvětlení. 

2) Budeme psát známkovaný test na SHODU NĚKOLIKANÁSOBNÉHO PODMĚTU S PŘÍSUDKEM, tj. věty typu "Manžel, děti, štěňata, babičky a kůň večeřeli na balkoně."

Informace najdete a) v Pravidlech českého pravopisu nebo b) v Internetové jazykové příručce:

prirucka.ujc.cas.cz/

Popřípadě se můžete podívat na relevantní pasáže Havránka a Jedličky (Stručná mluvnice česká):

SMČ 156-157 shoda přísudku s podmětem.pdf (801,9 kB)

SMČ 158-161 shoda přísudku s několikanásobným podmětem.pdf (1,7 MB)

Cvičení z dneška:

FBI dávala soudům chybné důkazy 20. 4. 2015.docx (14936)

Přineste mi všechno, co mi chcete dát zkontrolovat! (Korektury, úvodní texty, dobrovolné úkoly, písemná zpracování úkolů z učebnice místo absencí atd.)


Úkoly na prázdniny

1) Proberte celou lekci 15. Naučte se slovní zásobu a udělejte cvičení.

2) Budeme psát známkovaný test na slovní zásobu z lekcí 7 a 15.

3) Přečtete si diskusní příspěvky u textu z rubriky Český šok a označte všechny nestandardní jazykové projevy (nespisovné výrazy, okazionalismy atd.).

4) Promyslete si, které složitější gramatické jevy byste chtěli procvičit (např. přivlastňovací přídavná jména "Rolandův", "Žofiin", přivlastňovací vztažná zájmena "jehož, jejíž" atd.)

Test z tohoto týdne k dobrovolnému zopakování:

Test 1.docx (11920)

Es hagelt = padají kroupy.


Test

Příští týden budeme psát test na slovní zásobu k tématu počasí.

1) Jednočlenné věty typu "Prší."

2) Věty typu "Je zima."

3) Věty typu "Je slunečno."

4) Adjektiva, která se dají kombinovat se slovem "počasí" ("Je slunečné počasí.")

Dokončíme cvičení ze 7. lekce a ještě si promluvíme o článku o odebraných dětech v Norsku.


Domácí úkol na 16. 3.

1) Přečtěte si text o situaci odebraných dětí v Norsku, označte slova, která neznáte (nebo byste je aktivně nepoužili), vyhledejte si je ve slovníku a zapište.

NORSKO 9. 3. 2015.docx (17953)

2) Udělejte následující cvičení z Češtiny pro život:

Str. 90, cv. 3

Str. 92, cv. 6 a 8

Str. 95, cv. 13

Kdo nebyl přítomen, nechť udělá tato cvičení z 1. lekce:

Str. 12, cv. 8

Str. 16, cv. 13

Také si nezapomeňte od kolegů okopírovat zápisky a ujistěte se, že umíte slovní zásobu na str. 13.


Spracherwerb Tschechisch Vertiefung 2

Tuto sekci našich internetových stránek povedu, jak jistě pochopíte a přivítáte, česky. Najdete tu materiály ke stažení a informace o domácích úkolech, testech apod. Doporučuji kontrolovat aspoň jednou týdně. 

Krátké shrnutí toho, co jsme se dověděli dnes:

1) Do příštího týdne se seznamte s učebnicí "Čeština pro život", posuďte, jestli vám může přinést něco nového, a vyberte 5 lekcí, které považujete za nejzajímavější. Na základě toho potom určíme, které lekce budeme probírat. Na celou učebnici nemáme čas, protože jsou před námi i jiné cíle. Učebnici prof. Sodeyfi a Newerkly nemusíte nosit s sebou do vyučování.

2) Je jedno, jestli říkáte "Horní Rakousko" nebo "Horní Rakousy". To první je ale pravidelné, takže to doporučuji. Adjektivum zní "hornorakouský". Analogicky: "Dolní Rakousko", "dolnorakouský".

3) "Obor" není "předmět". 

4) Adjektivum "trestný" znamená "to, co se trestá" ("trestný čin"). "Trestní" znamená "týkající se trestu, trestního práva" ("trestní rejstřík", "trestní zákon" apod.).

5) Žádost o státní občanství ČR se opravdu musí podat osobně u příslušného krajského úřadu. Ministerstvo vnitra mělo dříve lhůtu 90 dní, ta byla novým zákonem prodloužena na 180 dní.