Aktualizováno: 16. 6. 2014
Test 23. 6.
Bude obsahovat gramatiku, kterou jsme probrali od minulého testu, a váš vlastní krátký text.
Gramatika:
1) skloňování substantiv typu "předseda", "soudce", "hrabě"
Maskulina na -a, -e 26. 5. 2014.doc (29,5 kB)
2) substantiva typu "idea", "Nikaragua", "muzeum"
Slova cizího původu 16. 6. 2014.doc (31744)
3) substantiva typu "Drážďany"
4) změny hlásek v kmeni ("psycholog" - "o psycholozích", "síla" - "všemi silami" - jen ty jevy, které jsme procvičovali! zvlášť to platí pro změny samohlásek u feminin - naučte se konkrétní příklady z pracovního listu)
5) slovosled (pozice enklitik)
Na pondělí 2. 6.
1) Vemte si s sebou cvičení na maskulina typu "předseda", "soudce" a "hrabě". Pokud mi odevzdáte nějaké věty, které podle toho cvičení napíšete, rád vám je opravím.
2) Zopakujte si skloňování substantiv typu "idea", "Korea", "Tokio" a názvů typu "Rakousy", "Drážďany", "Hradčany".
3) Kdo dostal 5 z druhé části testu, musí napsat novou verzi: bez chyb, v odpovídajícím rozsahu (cca 150 slov) a k jednomu z uvedených témat. Kdo nemá 5, ale chce lepší známku, může mi také dodat opravenou verzi.
Co se týká našeho opakování slovosledu, shrnuji hlavní zásady:
I) Podle teorie tzv. aktuálního členění větného se věty zpravidla dělí na "východisko" a "jádro", neboli téma/kontext a novou informaci. Nová informace stojí na konci věty:
"Celý den prší." (Fakt, že prší, je hlavní informace.)
"Prší celý den." (Fakt, že prší CELÝ DEN, je hlavní informace.)
II) Modifikátory stojí u větného členu, který modifikují:
"Je to jenom dítě." (JENOM + dítě)
"Má hodně peněz." (HODNĚ + peníze)
III) Enklitika stojí na 2. místě vě větě. (Spojky "a", "i" a "ale" se nepočítají jako místa ve větě.)
Enklitika jsou:
a) tvary slovesa být (přítomný čas: jsem, je...; minulý čas: tvary pomocného slovesa; podmiňovací způsob: bych, bychom, by, byste)
b) zvratná zájmena "se" a "si"
c) osobní zájmena (ti, tebe, tobě, mi, jemu...) - včetně předložek
d) ukazovací zájmena (to, tomu, toho, těch...) - včetně předložek
IV) Pořadí enklitik na 2. místě ve větě je stejné jako v bodu III):
"Já bych se ti na to podíval."
"Podíval jsem se jim na to."
"Vyprávěli jsme mu o tom."
"Já bych se tam ztratil."
"Úplně jsem tady na to zapomněl."
"tady", "tam", "sem", "zde", "tu" stojí po osobních a ukazovacích zájmenech bez předložky, ale před osobními a ukazovacími zájmeny s předložkou:
"Ztratil jsem ho tam."
"Zapomněl jsem tam na ni."
Na pondělí 26. 5.
Další část gramatiky, kterou si máte zopakovat, je skloňování podstatných jmen typu "hrabě", "kníže". Pokud vám skloňování dělá problémy, zopakujte si vzory "kuře", "soudce" a "předseda".
Témata testu 19. 5.
Abyste si v posledních dnech před testem mohli zkontrolovat, že umíte všechno potřebné, píšu slíbený přehled témat:
GRAMATIKA
1) Duálové tvary (oči, uši, nohy, ruce)
2) Substantiva "den", "dcera", "práce"
3) Skloňování adjektiv tvrdých i měkkých
4) Posesivní adjektiva (otcův, matčin)
5) Stupňování adjektiv a adverbií
6) Skloňování zájmene "tentýž"
LEXIKUM
1) Lingvistické termíny
Linguistische Termini 17. 3. 2014.doc (30 kB)
2) Slovní zásoba z textu o uloz.to včetně dokonavých a nedokonavých tvarů sloves
Uloz.to 31. 3. 2014.doc (37 kB)
Slovesa 28. 4. 2014.doc (33792)
3) Slovní zásoba k videu o Českém rozhlase
Tachecí - slovní zásoba 28. 4. 2014.doc (26,5 kB)
4) Slovní zásoba z textu o Plachuttovi - jen podtržená slova v textu, ne cvičení dole, která jsme ještě nedokončili
Číšníka vyrazili 5. 5. 2014.doc (33 kB)
5) Dokonavá a nedokonavá slovesa - jen první cvičení z obou souborů
Náhradní seminář: úterý 13. 5. 8:00
Termín, na kterém se shodla většina lidí, je ZÍTRA v 8.00 v seminární místnosti 2, tj. tam, co vždycky.
Připravte si nějakou kuriozitu, zajímavou zprávu, ke které se ostatní můžou vyjádřit, a vemte si s sebou cvičení z dneška:
Náhradní seminář
Pro jistotu sem kopíruji e-mail, který jsem poslal:
Vážené dámy, vážení pánové, zkusme se domluvit na jednom termínu v týdnu mezi 12. a 16. 5. Posílám Vám moje návrhy a Vy mi prosím napište co nejvíc termínu, ve kterých máte čas VY, a uvidíme, jestli ty termíny budou mít společného jmenovatele (einen gemeinsamen Nenner). Pondělí 12. 5. 13.15-14.45, 15.00-16.30, 16.45-18.15, 18.30-20.00 Úterý 13. 5. 8.00-9.30, 13.15-14.45, 16.45-18.15, 18.30-20.00 Středa 14. 5. 8.00-9.30, 11.30-13.00, 18.30-20.00 Čtvrtek 15. 5. 8.00-9.30, 11.30-13.00, 13.15-14.45, 15.00-16.30, 18.30-20.00 Pátek 16. 5. den ganzen Tag UNIVIS nefunguje, nemůžu se dostat k oficiálním e-mailovým adresám, proto píšu na ty, ze kterých jste mi psali v minulosti. Bohužel nemám adresu Katrin Rössler, takže jestli na ni někdo z Vás má kontakt, přepošlete jí prosím tento e-mail. S milými pozdravy Ctirad Sedlák
Příští dva týdny:
12. 5.
1) Zopakujte si stupňování přídavných jmen a příslovcí včetně nepravidelných tvarů (adjektiva s "-čí", "-ší", "-ejší", nepravidelné tvary jako "lepší", "lépe" apod.). Budeme psát známkovaný test.
2) Přečtěte si text o Plachuttovi, udělejte lexikální cvičení pod textem, vyhledejte si další informace v rakouském tisku a napište krátký novinový článek (informativní, objektivní, bez emocí a expresivity) o tom, o čem se v českém textu nepíše (např. happening v sobotu 2. 5. nebo Plachuttovo vyjádření, že by Arbeiterkammer neměla zastupovat Slováky). Maximálně 200 slov, nejlepší práce dostanou 1, horší známky nebudou.
Číšníka vyrazili 5. 5. 2014.doc (33 kB)
19. 5.
Budeme psát tzv. velký test. Seznam gramatiky a lexika, které budou předmětem testu, uveřejním včas. Součástí bude i deklinace zájmene "tentýž".
Připomínka:
První test z adjektiv ukázal, že někteří mají větší a někteří menší rezervy. Adjektiva patří k základní gramatice, v deklinaci měkkých adjektiv (vzor "jarní") nemůžete dělat chyby! Uvidíme, jak dopadne druhý test, ale v každém případě bych vám doporučoval opakovat a dělat cvičení. Klidně mi můžete přinést nebo poslat nějaká cvičení a já vám je zkontroluji. To platí obecně - jsem k dispozici ke korekturám jakýchkoli dobrovolných cvičení a textů.
Domácí úkoly na prázdniny
1) Z gramatiky si zopakujte adjektiva:
"tvrdá" adjektiva (vzor "mladý") - zde dejte pozor na měkčení před "-í" v nominativu plurálu maskulin (dobrý člověk - dobří lidé)
"měkká" adjektiva (vzor "jarní") - dbejte především na rozdíly oproti "tvrdému" typu (dobrý - lepší, dobrého - lepšího, dobrými - lepšími atd.)
a hlavně posesivní (přivlastňovací) adjektiva (vzory "otcův" a "matčin") - zde jde jednak o tvoření (správné přípony: "-ův" pro maskulina, "-in" pro feminina; měkčení před "i": matka - matčin) a jednak o deklinaci (zopakujte si intenzivně singulár, protože plurál je jednoduchý)
Na adjektiva a také starou gramatiku (nohy, ruce, oči, uši) můžete čekat test.
2) Psaní
Vyhledejte si informace k tématu TAFTA (Transatlantic Free Trade Area) a napište dialog, ve kterém budou mluvit dvě osoby, jedna spisovně, druhá nespisovně. Měly by dostat zhruba stejný prostor (50-50). Část dialogu pojměte informativně (jedna osoba informuje druhou o tom, co je TAFTA), část argumentativně (aktéři spolu diskutují a zastávají různé názory). Má to být mluvený dialog, takže pište přirozeně, jak lidé normálně mluví. Rozsah není dán, text napište tak dlouhý, jak potřebujete.
Kdo napíše mimořádně dobrý dialog (gramaticky, lexikálně, stylisticky, logicky), dostane 1. Horší známky nebudu dávat.
Domácí úkol na 7. 4.
K tématu, o kterém jsme mluvili (legální a nelegální stahování filmů), napište esej na 200 slov. Pište o tom, co vás zajímá. Když vás nenapadne nic zajímavého, můžete shrnout článek:
Uloz.to 31. 3. 2014.doc (37888)
Kdo napíše mimořádně dobrý esej, dostane 1. Horší známky tentokrát nebudu dávat.
Odevzdejte mi text v semináři nebo mi ho pošlete e-mailem. 1 dostane ale jen ten, kdo text odevzdá do pondělí.
Domácí úkol na 31. 3.
Cvičení 24. 3. 2014.doc (30720)
Seminář se nakonec kvůli mně nekonal, velmi se za to omlouvám, napsal jsem všem e-mail s vysvětlením a nabízím vám dva náhradní semináře, jeden příští týden (na termínu se domluvíme v pondělí) a druhý (dobrovolný jako opakování před testem) na konci semestru. Opravdu mě mrzí, že jste šli do školy zbytečně!
Přehled gramatiky
Stručná mluvnice česká - přehled gramatiky 17. 3. 2014.doc (31744)
Tento papír jsem dnes rozdal všem přítomným, ostatní si ho můžete stáhnout. Kdo nebyl ve škole, měl by vyplnit cvičení.
Kromě toho zavádím sekci "Gramatika" (vlevo v zeleném rámečku) a v ní najdete v podstatě stejné informace, ale doplněné o scany příslušných stran Stručné mluvnice české.
První téma, které si máte nastudovat do příštího semináře, jsou substantiva se zvláštním skloňováním:
1) substantiva s duálovými tvary (oči, uši, ruce, nohy, ramena, kolena, prsa)
2) "den", "dcera", "hrabě", "kníže", "lidičky", "práce"
Kromě toho přemýšlejte o používání adverbií ("dlouho" versus "dlouze" apod.).
Cvičení z posledních seminářů:
Tato stránka je určena studentům kursu "Vertiefung 2".
Kontrolujte ji prosím aspoň jednou týdně a dívejte se, který den byla aktualizována, protože podle toho poznáte, jestli přibyla nějaká nová informace.
V menu najdete stránku "Links", odkud se můžete dostat na stránky různých časopisů a institucí, ale pro vás je nejdůležitější tzv. Internetová jazyková příručka, kterou vytvořil Ústav pro jazyk český Akademie věd:
Rodilí mluvčí mají zvláštní sekci (viz vlevo).